Economische impact Parijse luchthavens

De drie belangrijkste Parijse luchthavens dragen voor 5,8% bij aan het Bbp en voor 8,3% aan de werkgelegenheid in de Parijse regio. Een verhoging van het aantal reizigers heeft direct de vestiging van nieuwe bedrijven in de gehele regio tot gevolg.

Aéroports de Paris (ADP) heeft een onderzoek gepubliceerd over de sociale en economische invloed van haar drie belangrijkste luchthavens (Charles de Gaulle, Orly en Le Bourget). De drie luchthavens bieden werk aan 340.290 personen (2% van de nationale werkgelegenheid) en hebben in 2010 voor 29,6 miljard euro aan toegevoegde waarde gegenereerd, dwz 1,7% van het Franse Bbp.

Luchthaven Roissy Charles de Gaulle genereert de grootste toegevoegde waarde (21,2 miljard euro) en is goed voor 247.893 arbeidsplaatsen. De invloed van de luchthaven op de groei van het aantal arbeidsplaatsen is vele malen groter dan die van andere bedrijven in de regio. Tussen 1995 en 2010 werden dankzij de luchthaven 20.591 directe en indirecte arbeidsplaatsen gecreërd. Elke miljoen reizigers zorgen voor een toegevoegde waarde van 365 miljoen euro en 1.500 directe en 2.800 indirecte arbeidsplaatsen.

Orly genereert 7,8 miljard euro aan toegevoegde waarde en is goed voor 85.171 arbeidsplaatsen, dwz 310 millioen euro aan toegevoegde waarde en 1.050 directe arbeidsplaatsen per miljoen reizigers. Per reiziger of per 100 kg vracht genereert Orly 3.200 arbeidsplaatsen terwijl dit op Roissy 3.000 bedraagt. Dit komt doordat er op Orly veel meer vracht wordt afgehandeld en voor deze activiteit zijn meer arbeidskrachten nodig. De resultaten op Le Bourget kunnen niet zonder meer worden vergeleken met de twee andere luchthavens aangezien Le Bourget zich vooral richt op zakenvluchten. De luchthaven is evenwel goed voor 7.200 arbeidsplaatsen waarvan 2.658 direct.

Het onderzoek benadrukt dat de drie luchthavens elkaar zeer goed aanvullen: internationale hubfunctie op Roissy, rechtstreekse verbindingen op Orly en zakenvluchten op Le Bourget. Het onderzoek vermeldt niet wat de verwachte groei is voor de komende jaren, maar wijst er wel op dat een toename van het Franse Bbp met één punt over het algemeen 2,3% meer verkeer oplevert.

Topman Graff van ADP meldt tevens dat het gemiddeld aantal passagiers per vliegtuig de afgelopen tien jaar sterk is toegenomen, met name op Roissy. Met andere woorden, de groei gaat niet ten koste van het milieu.

Bron: Les Echos

Advertenties
%d bloggers liken dit: