Groen licht voor eerste Franse drijvende windmolen

De drijvende windmolen Floatgen is vrijdag 13 oktober ingewijd door staatsecretaris Sébastien Lecornu van het ministerie van de ecologische transitie en solidariteit en zal binnenkort voor de kust van Croisic (Loire-Atlantique) worden geïnstalleerd. Het betreft de eerst drijvende windmolen in Frankrijk.

Deze drijvende windmolen is een Europees succes. Zeven Europese partijen, waarvan drie uit Frankrijk (Ideol, Bouygues Travaux Publics en de Ecole centrale de Nantes) werken sinds 2013 aan dit project. De Europese Unie heeft het project mede gefinancierd (€10 mln) in het kader van het zevende kaderprogramma voor onderzoek en technologische ontwikkeling. ADEME (Frans agentschap voor milieu en energie) heeft €5,7 mln beschikbaar gesteld voor de installatie van de windmolen met een vermogen van 2 MW en €2,5 voor de voorafgaande operationele testen.

Vanaf 2018 zal de windmolen een hoeveelheid elektriciteit opwekken die overeenkomt met het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van 5.000 huishoudens. Gedurende twee jaar zal getest worden hoe de dobberende molen precies reageert op de krachten van wind en zee en zal zijn rendement worden berekend.

Grote verwachtingen voor drijvende windmolens
Er zijn nog maar weinig drijvende windmolens geïnstalleerd in de wereld. De allereerste drijvende windmolen ligt voor de kust van Japan. Frankrijk is van plan om voor 2021-2022 vier pilotparken te installeren. Volgens de sector bedraagt het potentieel voor de Franse kust 3GW in de Middellandse Zee en 3GW in Bretagne/Pays de la Loire. De productiekosten op commerciële basis worden geschat tussen de €80 en €100/MWh.

Het testmodel Floatgen moet niet alleen de technische haalbaarheid en de economische levensvatbaarheid van de drijvende windmolen bevestigen, maar ook de technologische oplossing, die door Ideol ontwikkeld is, valideren. De gebruikte technologie zou de meest concurrerende oplossing op de markt zijn.

Floatgen 2

De Franse start-up Ideol plaats de turbine op een drijvende fundering van beton. Deze fundering met een lengte en breedte van 36m en een hoogte van 9,5m moet ervoor zorgen dat de windmolen zowel boven als onder water stabiel is en dit alles tegen de laagste kosten. Het gebruik van beton als hoofdmateriaal voor de bouw van de fundering is opmerkelijk en wijkt af van de concurrerende oplossingen voor drijvende windmolens waarbij meestal staal wordt gebruikt. Om het verschepen van de drijvende fundering te vereenvoudigen is deze door Bouygues Travaux Publics direct op drie aan elkaar vastgekoppelde schuiten gebouwd die aan de kade zijn bevestigd. Dankzij het gebruik van beton kon de fundering met de inzet van veel lokale spelers worden gebouwd (o.a. het veranderingssysteem en een groot gedeelte van het smeedwerk).

De drijvende fundering zal in 2018 ook in Japan worden getest. Eerst met een versie van staal en vervolgens van beton.

De installatie van de drijvende windmolen in de testfaciliteit Sem-Rev voor de kust van Croisic zal niet meteen plaatsvinden. De turbine moet nog bevestigd worden en dit zal zeker een maand duren. Daarna hangt de datum voor de definitieve installatie af van de weersomstandigheden.

Bron: Actu-Environnement, persdossier Floatgen

Advertenties
%d bloggers liken dit: