Beter benutten van bestaande luchthavencapaciteit

De Franse start-up Innov’ATM ontwikkelt sinds 2014 oplossingen voor het optimaliseren van het luchtverkeer op luchthavens en de controle van drones met behulp van Artificial Intelligence (AI). Aéroports de Paris (ADP) en het IRDInov-fonds hebben voor 1 mln.€ in het bedrijf geïnvesteerd.

Innov’ATM is opgericht door twee voormalige ingenieurs van Thales, Stéphane Bascobert en Amine Karray, en ontwikkelt oplossingen voor luchtverkeersoptimalisatie met behulp van kunstmatige intelligentie. De start-up uit Toulouse heeft onlangs 1 mln.€ opgehaald bij de investeerders ADP en het regionale startkapitaalfonds IRDInov, dat in 2016 al 500.000 euro in Innov’ATM heeft geïnjecteerd. Met dit geld kan Innov’ATM zijn commerciële ontwikkeling in Azië en Latijns-Amerika versnellen en de ontwikkeling en onderzoek naar oplossingen voor het luchtverkeer en de controle van drones voortzetten.

Internationale luchthavens zijn steeds vaker overbelast en Innov’ATM heeft hiervoor het softwareprogramma SkyKeeper ontwikkelt. Met dit programma kan de capaciteit van luchthavens worden verhoogd door een beter gebruik van het luchtruim, startbanen en parkeervakken van vliegtuigen. SkyKeeper combineert luchtvaart-, luchthaven- en luchtverkeersgegevens met optimalisatiesoftware om landingen meer dan één uur van tevoren te plannen, in plaats van 30 minuten met de huidige tools. De luchtverkeersleiders kunnen dus de aankomstvolgorde van het vliegtuig vóór hun afdaling wijzigen. Het bedrijf heeft zijn software verkocht aan de Franse en Zwitserse burgerluchtvaart en aan Aéroports de Paris, die het op de luchthaven Roissy-CDG inzet.

SkyKeeper beheert alle vliegtuigbewegingen op de luchthaven bij vertrek en tijdens de vlucht bij aankomst. De taxitijd van het vliegtuig neemt af, net als de vertragingen bij landen en opstijgen. Het idee is bijvoorbeeld om de vliegtuigen op de parkeerplaatsen iets langer te laten wachten, zodat ze niet meer hoeven te wachten wanneer ze bij de startbaan aankomen, dit zorgt voor een vermindering van de CO2-uitstoot.

Drones en no-fly zones
Voor drones ontwikkelt Innov’ATM in samenwerking met Aéoroports de Parijs, de Franse burgerluchtvaart (DGAC) en Thales twee softwareprogramma’s. Deze zullen aan het einde van 2019 klaar zijn. Hologarde, getest bij Roissy, controleert de overtreding van het vliegverbod voor drones in no-fly zones met behulp van radiofrequentiesensoren, camera’s, radars en een automatisch leeralgoritme. De software voegt informatie samen, vermijdt valse meldingen door een drone te onderscheiden van een vogel en beoordeelt de dreiging. Met de tweede oplossing, Hologuide, getest op de luchthavens van Roissy-CDG en Straatsburg, kunnen drone-piloten hun vluchtverzoek bij de autoriteiten indienen en kunnen botsingen met drones worden voorkomen.

Bron: Les Echos, L’Usine digitale

Advertenties
%d bloggers liken dit: