Franse spoorwegen overwegen exploitatie goedkope hogesnelheidstreinen naar Europese bestemmingen

De SNCF overweegt om hogesnelheidstreinen van Ouigo, de prijsvechter van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF, naar bestemmingen in Europa in te zetten. Spanje zou de eerste bestemming kunnen zijn. Deelname van lokale partijen is hierbij een voorwaarde.

Met 7,6 miljoen reizigers in 2017, 12 miljoen in 2018 en 25 miljoen in 2020 heeft Ouigo in enkele jaren een centrale plaats ingenomen in de strategie van de SNCF. En volgens het economisch dagblad Les Echos onderzoekt de maatschappij de mogelijkheid om dit aanbod ook op andere markten in Europa te ontwikkelen. Les Echos acht het echter niet waarschijnlijk dat deze diensten onder het merk Ouigo op de markt zullen worden gebracht. Ouigo is in april 2013 geïntroduceerd als antwoord van de Franse spoorwegen op goedkope vliegmaatschappijen.

Tot nu toe werden deze goedkope treinen ingezet om de concurrentie van BlaBlaCar (carpool platform) en goedkope buslijnen en vluchten op de binnenlandse markt succesvol te bestrijden. De versnelde uitrol van het aanbod op het hoofdspoornetwerk heeft ook tot doel buitenlandse concurrenten af te schrikken die vanaf 2020 de binnenlandse TGV-markt mogen betreden. Ouigo heeft de SNCF ook in staat gesteld om nieuwe klanten te werven, maar nog steeds op de binnenlandse markt. Een internationale lancering zou een belangrijke ontwikkeling zijn.

Het is niet de eerste poging van de SNCF om toe te treden tot de Europese markt. In 2012 nam het bedrijf deel aan de lancering van Italo, de eerste particuliere TGV-operator, naast enkele gerenommeerde Italiaanse fabrikanten. Maar de geleden verliezen en de strategische verschillen met de andere aandeelhouders brachten de SNCF ertoe om dit avontuur in 2015 te beëindigen.

Deze keer lijkt de SNCF beter voorbereid. De knowhow die met Ouigo is ontwikkeld is uniek: de SNCF is het enige bedrijf ter wereld dat is begonnen met low-cost hogesnelheidstreinen naar het voorbeeld van de luchtvaart (het enige gelijksoortige aanbod is Izy tussen Parijs en Brussel maar deze treinen worden geëxploiteerd door Thalys waarvan 62% van de aandelen in handen van de SNCF is). Als de SNCF erin slaagt de technieken te exporteren waarmee ze de exploitatiekosten van een TGV in Frankrijk kon halveren, zal ze ook in staat zijn goedkope tickets aan te bieden op internationale bestemmingen.

Bron: Les Echos