Inzet postbodes voor het openen en sluiten van kleine treinstations in Frankrijk

De Franse spoorwegen (SNCF) testen momenteel in 19 kleine stations in Noord-Frankrijk of postbodes kunnen worden ingezet voor het openen en sluiten van de wachtruimtes ondanks het schrappen van loketfuncties.

Om zich voor te bereiden op de komst van de concurrentie probeert de SNCF sinds 2 jaar de kosten die verbonden zijn aan de regionale stoptreinen te verlagen via het schrappen van loketfuncties, ook op stations waar geen ander spoorpersoneel aanwezig is. Dit heeft ertoe geleid dat de spoorwegen simpelweg wachtruimtes hebben gesloten. Hierdoor moeten reizigers buiten op de trein wachten, zelfs bij regenachtig weer of temperaturen onder het vriespunt. Dit maakt het reizen met de trein bepaalt niet aantrekkelijker.

Met de inzet van postbodes wil de SNCF een bepaalde ontvangstkwaliteit behouden (of herstellen). Vooralsnog beperken de postbodes zich tot punctuele passages als onderdeel van hun dagindeling. Ze moeten eventuele schade melden of zorgen dat de apparatuur (informatieschermen, geluidsinstallaties …) goed werkt. Maar het uiteindelijke doel van de SNCF zou zijn om de sleutels van het pand aan de postbodes toe te vertrouwen, zodat deze ’s morgens de wachtruimte openen en ’s nachts weer sluiten (in sommige stations is dit al het geval). Om de vakbonden niet tegen zich in het harnas te jagen benadrukt de SNCF dat de postbodes zich niet bezighouden met de spoorwegexploitatie (treinverkeer).

Het is in ieder geval goed nieuws voor La Poste die op zoek is naar nieuwe activiteiten voor haar postbodes om de daling in briefpost te compenseren.

Bron: Les Echos

Advertenties
%d bloggers liken dit: